Friday, January 7, 2011

Thiqah??

Assalamualaikum..

First of all, aku memang bukan blogger tegar yang rajin meng-update blog setiap hari or 2,3 kali sehari. So, I am sorry for any inconvenience. The existence of this is solely because of a feeling to share my little knowledge and experience. Andaikata ada entry yang menyimpang dari tujuan asal, tegurlah ye..

:::confused::: by McBrave- deviantart

For this entry, it is more to question and wondering. Harap-harap dapat reply and respond dari pembaca yang sudi berkongsi.

Aku pernah, erm, not exactly pernah but selalu baca di blogs or comments or status tentang thiqah. Kadang-kadang tu, ayat dia berbunyi lebih kurang begini
"Jatuhlah thiqah ana"
"Thiqah kena jaga, malu la orang tahu nanti"
So, I just wondered, apakah sebenarnya thiqah itu? Aku ada bertanya dengan seorang senior sekolah semalam sebab aku rasa macam dia lebih tahu bab2 ni.

Katanya, thiqah bermakna percaya. Kiranya, thiqah literally is believe = percaya.

Tapi, kenapa pulak timbulnya dialog2 seperti yang di atas tadi?  Mungkinkah sebabnya sama dengan penggunaan istilah 'alim?

A short brief about the term 'alim. Literally, it means know. While 'alim yang meniti dari bibir ke bibir orang sekarang means people who know atau orang yang mengetahui atau lebih mudah difahami, orang yang berpengetahuan.  (orang yang mengetahui dalam bahasa arab sebenarnya mu'alim.)

Tapi, di Malaysia ini, orang telah menyalahgunakan istilah ini. 

Sebagai contoh, nampak ladies yang bertudung labuh, berjubah siket; kata alim. Maksud budak2 nakal ni sebenarnya nak perli. Dan aku yakin apa yang mereka nak perkatakan adalah warak. Tapi, kerana kecetekan ilmu sendiri, dia ditertawakan dalam hati (aku lah). Sorry, kurang berhemah! Aku berkata-kata berdasarkan pengalaman.

Walau bagaimanapun, bergembiralah andai anda dikatakan sebagai seorang 'alim kerana sesungguhnya kata-kata itu doa. Amin kan jelah. Mudah-mudahan makbul.

Boleh jadi sebabnya kita tak tahu maksud sebenar dan penggunaan yang betul. Tapi, pada pandangan aku sendiri, PERSONAL view, kenapa dari lenggok bahasa dialog itu macam nak menjadi thiqah kerana orang? Means bukan kerana Allah.

Seolah-olah nak menunjuk yang dia tu sebenarnya thiqah, tapi kerana terlebih bergurau siket, hilang thiqah dia dan mengatakan pada orang yang dia perlu menjadi thiqah kembali. Urm, got it? I am not really good in playing around with words.

PERSONAL view (lagi), bukankah andai benar thiqah yang dimaksudkan itu adalah warak; tak perlu dihebahkan? Orang jahat takkan mengaku dia jahat kan? Orang yang mengaku baik pun orang tak percaya.

Ok, maybe bergurau. Aku bolehlah faham. Joking sarcastically maybe, kan? Tapi, bagaimana pula andai yang membaca itu benar-benar tidak mengerti?

Last words, I am not opposing anybody. Aku mungkin menegur dan jugak meluahkan ketidakfahaman atau salah faham. So, please correct my understanding.

*mungkinkah thiqah itu ada makna khusus untuk dialog itu? maaf, andai saya ter-bersangka buruk.

5 comments:

Hanif Zainal said...

sy faham apa yg kamu nak smpaikan. rasanye betul kata senior kamu 2, thiqah ne orang yg dipercayai. alim pula orang yg mengetahui. warak pula orang yg menahan dari melakukan dosa. he. sy pun kurang ilmu. maaf ye klu salah.

Rumaisa Alkhairuni said...

salam ukhwah..^_^

thiqah= percaya
alim=orang yang banyak ilmu, lebih kurang mengetahui
wara'=orang yg menjaga drpad melakukan perkara2 syubhah..

mungkin la bg mereka, hilang thiqah jika tersasul sedikit perkara yg pelik2/gurauan dihadapan manusia.. mereka takut jika tiada thiqah, maka orang tak akan terima sebarang nasihat drpd mereka.. mereka yang dimaksudkan, adalah golongan yang menjaga dari segala aspek, pertuturan, pemakaian n so on.. realiti masyarakat sekarang mmg suke melihat diri org yg menegur.. pantang ader silap sedikit, pasti lain ceritanya...=)

waallahua'lam..

sYidA fAkaRudDiN said...

still confuse dgn word thiqah..
but nice info~~
luv it..

Ahmad Ashraf said...

1.pertama sekali, saya agak menyampah bila ada lagi org memperihalkan perkara ini.maaf. tetapi tulisan anda amat menarik, perbahasan dibuka kepada skop/pandangan yang lain. bagus.

2.thiqoh bagi saya adalah kredibiliti/kepercayaan/pengharapan yang boleh diberikan kepada mana2 individu.

3.mungkin penghuraian thiqoh di atas adalah di ambil dengan term thiqoh untuk dilabelkan kepada perawi2 hadith2. Sifat perawi hadith mestilah dijaga, jika seorang perawi itu dilihat mengacah kucing dengan tujuan bergurau, org itu sudah hilang thiqoh, dan hadith2 daripadanya bukan lagi martabat yang tinggi.

http://ashcroftstylus.blogspot.com

sukma atiqah said...

terima kasih semua atas perkongsian yg berguna ni, walaupun isu ni takkan masuk exam tapi sebagai ilmu tambahan ianya sgt bermanfaat..

@mr swift- out of topic rasenye.. =)

@ash- err.. agak pedas ayt pertama on the first line tu.. hee