Friday, December 31, 2010

Entri penghujung tahun

Assalamualaikum pembaca2 sekalian.

Selamat hujung tahun diucapkan khas daripada pemilik *Luz de Estrella*. Ok, usually, bila orang bukak topik the end of the year or countdown to the new year, perkara pertama yang orang akan sentuh jugak adalah azam.

so, adakah azam anda telah dilaksanakan? Jangan tanya aku azam aku, sebab kalau tak silaplah, aku dah tak ingat dah apa azam aku tahun lepas.. Cuma rasanya, sama je.. "Hope this year is better than previous years"
source: Google Images
Itu adalah azam aku generally setiap tahun, dipetik dan diolah daripada pepatah arab yang masyhur;
Beruntunglah orang yang hari ini lebih baik dari semalam, rugilah orang yang sama keadaannya hari ini dengan semalam dan celaka lah orang yang hari ini lebih teruk dari semalam.
Jom kita jadikan pepatah yang too general ini into more specific. Kita divide into 2 aspects.
  • Spiritual
Sudah tentulah kita kita berusaha untuk memastikan 'makanan' rohani kita bertambah kualitinya. Quality is better than quantity. But, if these two elements can go on serentak dan selari, that is much more better! Makanan yang dimaksudkan itu adalah, solat kita, puasa kita, Quran recitation, zikrullah etc.

Contoh yang lebih specific; kalau tahun ni, kita mengaji Quran 2 helai sehari, cuba up kan sket, jadi 3 ke 4 ke.. Then, istiqamah la.. Ibadah yang dilakukan secara berterusan (istiqamah) lebih disukai Allah. Atau pun contoh lain, kalau tahun ni kita mengulang Quran (muraja'ah) setengah juzuk sehari, up kan sket untuk tahun depan, jadi sejuzuk.
  • Physical
Apa khabar kesihatan kita tahun ni? Cara pemakanan kita? Penampilan kita? Personaliti kita? Ingat, pandang semua ni.. The diet is the most important part. Jangan pulak, tahun ni dah makan ayam banyak, so tahun depan daging pulak! Bukan.. Make it balance.. Each of the food contains nutrition itself which is different with other food. Nak lebih baik, follow diet Rasulullah (saw).


Extra! Positive kan mindset anda. Mulakan harimu dengan senyuman *ttbe plak..
source: Google Images
Oklah, selamat tahun baru!!

Sambutlah dengan kesyukuran kerana anda masih diberi ruang dan peluang oleh Allah. Ruang untuk hidup di atas bumiNya dan peluang untuk menghirup udaraNya serta menikmati rezekiNya.

1 comment:

Tok Esah said...

semoga tahun baru ni lebih baik dr sebelumnya!!!

Bye2 2010, welcome 2011