Tuesday, October 12, 2010

Anda Sedang Diperhatikan!!!

Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar.. moga zikrullah sentiasa membasahi bibir kita.. Insya Allah..

Semalam, 11/10/10.. Semalam2 10/10/10..

Tentu tok kadi busy semalam2 kan? Ramai betul orang kawen semalam.. Hari ni rilek lah mereka nampaknye.. Err, tok xde cuti ke?? hehe

Namun, di sebalik gelak tawa dan senyuman manis insan di hujung sana, di hujung sini  pula menangis hiba.. Manakan tidak, tragedi 10.10.10 sungguh mengerikan. Tragedi di kilometer 223, Lebuhraya Utara- Selatan atau more specific, dekat Rembau.


12 maut. Innalillahiwainnailaihiroji'uun. Sekelip mata kan, 12 maut. Ok, sekarang bukan nak crite pasal accident tu or nak tuding jari pada mana2 pihak but as renungan buat kite.

Topik sebenarnya is mati. Maut. Dalam Quran Allah ade nyatakan setiap yang bernyawa tu akan mati. Tak kiralah manusia atau pon haiwan.

Larilah ke mana pon, mati tetap mengejar. Sembunyilah ceruk mane pun, mati mesti jumpa kite.

Teringat pulak satu kisah tu. Aku tak ingat siapa yang sampaikan pada aku. Dan aku jugak xingt bila. Maaf. Cerita ni pon ak tak dapat nak sampaikan semula secara detail sbb ingatan ak agak kabur tentang zaman bila and people in this story. Sbb ak ingt mainpoint je. So, ak bole ceritakan secara kasar shj.

Pada suatu hari, seorang lelaki yang sedang duduk di dalam satu majlis perasan dirinya diperhatikan seseorang. Dia pon hairan. Lantas dia bertanya pada seseorang yang aku tak pasti siapa, tentang orang memerhatikannya itu.

Orang tersebut pun beritahu, itulah malaikat Izrail. Katanya, Izrail sedang menunggu masa utk mencabut nyawa lelaki tersebut. Lelaki itu pon ketakutan and decided to leave the place and moved to X. 

Then, Izrail datang pada orang yang dirujuk tadi. Bertanyalah orang itu pada Izrail, mengapa engkau melihatnya dengan kehairanan?

Jawab Izrail, aku hairan mengapa dia di sini sedangkan ajalnya sepatutnya di X dan dlm masa terdekat ini.

Get it?? Dia cuba lari dari kematian tapi hakikatnya, dia menuju ke arah itu.

Oh ye, tadi ade ter-mention 'bout Izrail memerhatikan. Yup, Izrail sedang memerhatikan kita right now.

Sebuah hadis Nabi s.a.w yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Abbas r.a, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:
"Bahawa malaikat maut memerhati wajah setiap manusia di muka bumi ini 70 kali dalam sehari.Ketika Izrail datang merenung wajah seseorang, didapati orang itu ada yang sedang gelak ketawa. Maka berkata Izrail: Alangkah hairannya aku melihat orang ini, sedangkan
aku diutus oleh Allah Taala untuk mencabut nyawanya, tetapi dia masih berseronok-seronok bergelak ketawa."


Bayangkan kalau ade orang duduk tenung kite 70 kali?? Even me myself, lau ade orang tenung lame2 mang rase mcm tak best kan? rase cam nak tenung balek.. hikhik Ok gurau!

Tengok tuh!! Boleh lagi bergurau walaupun tengah membicarakan soal mati?? Astaghfirullah! Betapa ceteknya ilmu aku!

Tibalah kini di hujung penaipan.. Aku tergerak nak tulis pasal mati sebab kadang2 mcm rasa dekat sangat.. Kalau boleh nak je tanya Izrail yang tengah tenung aku skrg ni, bila dia nk jln kn tugas dia tu ke atas aku?


Aku nak jumpe semua orang, nak mitak maaf. Nak ucap terima kasih sbb kenalkan aku pada erti sebuah kehidupan. Terima kasih sbb sudi menjadi shbt dan terima kasih kerana sudi menyayangi diri ini.


I wish if I could do everything in one time. 




# actually, tringat kat arwah tokwan..

lau ade sesiapa yg tahu tentang kisah ats tu, share la ye.. TQ!

No comments: