Monday, April 18, 2011

Hah, ada wine ??!

Assalamualaikum.. Aku ada masalah. That is kemalasan meng-up-date walaupon dah bersusun ayat2 dalam minda. Tapi, aku sentiasa ingin berkongsi dengan kalian. Let's start it!

Lebih kurang 3 hari yang lepas, aku pergi cuti-cuti Malaysia ke Pulau Perhentian dengan wan (nenek), atok and sepupu. Aku bersyukur sangat sebab ianya memenuhi impian aku. Yes, aku memang suke bercuti di pulau yang betul2 pantai dia untuk orang berkelah bukan pantai hiasan yang penuh sampah.

Its not school holiday so memang aman damai kat sana. Boleh kata majority tourists from around Europe. They were having the Easter holiday. Yeah, I made some friends there. English people from England. Carina and Maria. They are sisters in law, went there with their husband and sons.

source: Google Images|  'alcoholic drinks'

On the first day, at our dinner in the restaurant telah berlaku satu incident yang automatically buat aku judge/wonder people yang bekerja di resorts and/or hotels.

Someone Moslem ordered Tiramisu for dessert. After several minutes, the Tiramisu was served to the customer. Aku hanya memandang jelah, nampak sedap. Macam menyesal pulak tak mintak tadi.

Aku tengok si customer tu dengan penuh keterujaannya capai sudu dan mengaut sedikit demi sedikit masuk ke mulut. From the expression I knew its delicious.

Tiba2, seorang waitress Melayu menghampirinya berbisik sesuatu sehingga terlepas sudu dari tangannya.

"Maaf ye, dalam ni ada wine", sambil terus mengambil pinggan tersebut dan berlalu.

I could hear it clearly as we sat next table. Akak tu pun takde lah bisik sangat. Bukan kepalang lah terkejut si customer! Aku lagi terkejut! Dia terus berlalu ke tandas.

Seketika aku terdiam. Berfikir. Kemudian salah seorang ahli keluarga customer tadi panggil waiter yang ada. Aku bimbang ada yang naikkan suara. Tapi Alhamdulillah, everything was under control.

"Macam mana pulak boleh ada wine?"

"Maaf cik, waiter yang ambil order tadi tu pekerja baru. Dia tak tahu. Sepatutnya kalau Islam yang order, dia kena beritahu supaya kita tak letak wine."

"Kena letak wine jugak ke?"

"Erm, sebab kat sini ramai orang putih kan"

Aku menahan diri dari menjawab. Next conversation, aku abaikan. Rupanya, western food orang lain buat, makanan Melayu orang lain pulak masak.

Kepala aku penuh persoalan. Kejap2 aku toleh belakang meninjau-ninjau suasana pekerja2 resort bekerja. I tell you, seorang sahaja pekerja non-Moslem based on muka lah, sebab dia cina. Yang lain, aku pasti Melayu and insyaAllah Islam.

Ada tu, keluarkan tin beer, wine dari peti letak atas dulang. Lepas tu datang pulak orang lain ambil dulang tu dan hantar ke customer. Risau aku tengok.

Masa makanan aku sampai, aku tanya akak tu, dalam makanan kami ni takde wine kan? Wajahnya kelihatan pudar sambil menjawab takde. Terasa kot.

Soal arak dan minuman keras jarang dibangkitkan. Nak2 pulak dari golongan sebaya aku because we are students. 'Coz most people know, it can damage the brain. Tapi, jangan lupa, bukan yang minum arak sahaja yang berdosanya.

Diriwayatkan oleh Anas r. a., Nabi Muhammad S. A. W. bersabda: “ Sepuluh orang yang dikutuk Allah mengenai arak: Pembuatnya, pengedarnya, peminumnya, pembawanya, pengirimnya, penuangnya, penjualnya, pemakan wang hasilnya, pembayarnya dan juga pemesannya.” (Riwayat Tirmidzi)

Aku yang terfikir sangat, cemana ye pekerja2 lain yang tidak sentuh minuman itu tetapi bekerja di situ? Dia mungkin tidak terlibat dengan mana2 kategori di atas tapi adakah dia tergolong dalam 'pemakan wang hasilnya'? Pekerja restoran yang ada jual arak? Atau chef?

Macam mana pulak kalau bagi yang membersihkan kawasan dan mengutip tin/botol arak kosong?

Atau pun, pengutip sampah yang tak tahu dalam sampahnya ada arak? Oh ye, bagaimana pula dengan customer tadi yang tanpa pengetahuannya dia terminum arak? Tak pe kan?


Bacaan tambahan buat bakal2 pemimpin negara, pengemudi bangsa, pejuang agama (kita, para remaja). SINI.


*I will never get bored with pantai! <3

4 comments:

zubaidah said...

ma-ma..awat xmai umah cek..buleh blanja makan nasik ngan budu..hehe

sukma atiqah said...

tu la pasai.. i nk g, tp u taw2 lah.. bkn kite yg drive.. huhu.. ngikot org, kene lah redho je..

zubaidah said...

hehe..xpo2..paham2..ari ni baah ade lalu besut tp xsinggah pon..p kb..

sukma atiqah said...

aah kn, dia g klate kn..