Wednesday, April 6, 2011

Bila makcik-makcik berborak..

Location : Surau sebuah sekolah belajar al-Quran (for elders only)
Date : 6/4/2011
Time : Around 9.35am to 10.55am


Makcik A : Lega rasa. Saya sempat dhuha sebelum datang sini

Makcik B : Alhamdulillah. Saya ni tadi hantar cucu, kalut la siket. Eh, ustaz tak masuk lagi kan? Sempat kot solat sekarang.

************

Makcik C : Kita ni dah berumur baru nak mula balik dah susah lah. Lidah pun dah keras.

Makcik A : Itu lah, bukan macam awak ni, orang muda.. Baru 16, 17 tahun.. Budak-budak sekarang pandai mengaji. Tinggal rajin dengan malas je. (mulut dimuncungkan pada saya)

Saya : *tersengih menyimpul sambil tersipu*

Makcik A : Itu pun kalau tak selalu mengaji jadi tak reti jugak nanti.

Saya : *dalam hati: Na'uzubillah

Makcik B : Kite ni nak sebut fa pun tersasul jadi pa.. Lain dah pulak maknanya nanti. Sekarang ni baru nak perbetul.

************

Makcik D :  Eh, ustaz awak ada bagi tak doa haji mabrur tu? Saya ada ni kalau nak..

Makcik C : Aah ye, saya tak datang kelas minggu lepas.

Makcik A : Saya nak jugak lah.. Nak bagi pada anak. Dia tengah waiting list nak buat haji.

Makcik D : Ha, nah.. Bagi lah pada sapa-sapa.. Ilmu ni..

************

Makcik A : Eh, tudung awak ni macam mana pakai nye? Cucu saya ada beli selendang panjang tu. Tapi saya tak reti lagi nak pakainye.

Makcik B : Laa, ni tudung ni dua lapis ha. Yang dalam ni lain. Yang luar ni jelah selendang nye.

Makcik E : Senang je. Awak pakai yang dalam tu, lepas tu selendang tu awak letak atas kepala tapi jangan centre. Biar panjang sebelah. Yang panjang tu yang tarik ke belakang. Yang pendek tu pinkan atas bahu.

Makcik B : Ha, tarik ke belakang, lepas tu selit tepi muka ni. Tapi kita ni elok la pakai selendang yang besar2 siket. Tutup dada. Dah berumur ni...

Makcik A : Ye yek, selagi tutup aurat. Eh, esok saya bawak selendang. Awk tolong pakaikan lah!

Makcik E, B : Boleh, boleh.. Bawak lah.

Saya :       =_="

*************

Makcik E : Eh, kak A dah pergi Paris?

Saya :  *Wow **telan air liur

Makcik A : Belum lagi. Tapi memang dah plan dengan husband. Tunggu cucu-cucu habis sekolah dulu.. *gelak

Makcik E : Seronok jugak la pergi sana. Masa tu pergi dengan Datin X. Lepas tu dapat keliling Europe. Nanti kalau ade duit lebih, akak pergi lah. Puas hati jugak pergi sana. N i adik ni, kalau boleh pergi sana, pergi dengan kawan2 lagi seronok.

Saya : InsyaAllah *senyum sambil terpikir mungkin makcik/nenek depan aku ni sume datin-datin agaknye.

***********

Makcik A : Saya tak berkenan tengok jurai-jurai kat rak telekung tu.

Saya : *terus melilau cari rak telekung yang berjurai

Makcik B : Nanti kite habis kelas nanti kita kemas lah siket.

***********

Makcik C : Eh, awak tak sekolah ke?

Diriku menjadi focus point.

Saya : Eh, saya tak sekolah dah. Baru abes asasi UIA.

Makcik B : Lah, ingatkan awak 16 ke 17 tahun! Badan kecik!

Saya : *tersengih menyimpul sambil tersipu*

***********

Assalamualaikum!  =)

Based on your understanding and kata hati kecil, can you see the interconnection of all conversations above?


Arahan : Sila keluarkan isi penting atau nilai murni dari setiap perbualan di atas.

Devianart | Simply_love__by_mARTy

*** Am I look that young??  Hehehe.. Just wondering! Lalalala~  ;)

5 comments:

Asy_raAf said...

wow!!!!!!!!! mak cik pandai pakai tudung ala2 hana tajima~~~~~~~ lol

ad yg baik, ad yg kureng skit~~~~~~ kita amek yg jernih utk renung-renungkan~~~ ;)

MQF said...

ahaks.. badan kecik!!
leh la g paris ngan kawan2..

yg last skali isi pntg die, cuti ni bg la nmpk matured ckit..

atiey_ika said...

> Asy_raAf : Tu la psal.. haha..

> MQF : lalala~~ err.. ade ea cre nk bg npak matured sket? hehe..

Miss H said...

kelass betul makcik2 ni.
tapi kalau saya sendiri pun, suka aja dengar orang tua2 bersembang..tapi belum pernah lagi terdengar ala2 mak datin bersembang ;)

atiey_ika said...

> Miss H : mmg kelass.. rasenye dorg ni spatotnye berpangkat nenek taw, sbb masing2 da ade cucu.. nenek moden gtu.. ^^