Friday, November 19, 2010

Bila isteri dah TAK CANTIK...


Untuk renungan dan perhatian isteri2 dan bakal isteri... Buat Iktibar kita semua dan para suami / lelaki, renung2 kan lah.
Sebelum tu, mai sama2 tadah tangan baca doa ni;

“Ya Allah,
sesungguhnya aku memohon kepadaMu cintaMu dan cinta orang-orang yang mencintaiMu dan aku memohon kepadaMu perbuatan yang dapat mengantarku kepada cintaMu. Ya Allah, jadikanlah cintaMu lebih kucintai daripada diriku dan keluargaku serta air yang dingin"

Kisah benar yang terjadi kepada seorang isteri... dan ceritanya bermula begini..

 ********************
"Saya ingin berkongsi pengalaman ini dengan semua kerana saya ingin puan2 tahu apa sebenarnya tersirat di dalam benak sesetengah suami dan bagaimana dia melihat kita dari pandangan mata mereka. Walaupun mereka tidak pernah komplen tentang perawakan kita tetapi di sudut hati mereka mereka menilai secara diam2 dan membanding kita dengan perempuan lain.

Barangkali suami puan2 tidak begitu, tapi ini boleh jadi panduan.. Saya seorang isteri baru berusia 29 tahun dan mempunyai 3 orang anak, Perawakan saya biasa sahaja, tidaklah hodoh, sedikit gempal setelah melahirkan 3 orang anak. Saya berkerja sebagai seorang eksekutif dan suami saya berkerja biasa saja..

Kebanyakan belanja rumah seperti ansuran rumah dan kereta, saya yang menbayarnya demi suami yang mempunyai gaji tidak seberapa.

Suami saya bolehlah di katakan menarik jika dibandingkan saya, tinggi, putih dan menarik minat ramai perempuan semasa bujangnya. Saya mengabdi diri seluruhnya untuk rumah tangga, pagi sebelum pergi kerja saya akan masak utk anak2, sarapan utk suami, saya memandu sendiri ke pejabat dan setelah balik ke rumah pada petangnya sayalah yang menyediakan segala keperluan rumahtangga.

Sepanjang perkahwinan suami tidak pernah komplen pasal perwatakkan saya.

Saya memakai tudung, dia nampak biasa saja, tetapi dia tidaklah sentiasa tertarik kepada saya semasa di rumah seperti cuba mencium saya, memeluk atau memegang saya,biasa shj kami akan bersama bila waktu malam apabila dia perlukan saya.

Baru2 ini saya mendapat tahu dia mempunyai kekasih di tempat kerja sendiri. Gadis tersebut bukanlah muda dari saya tetapi sudah berumur 30 tahun.

Saya mendapat tahu juga yang suami saya sering ke rumah gadis tersebut semasa waktu kerja. Hubungan yang terjalin nampaknya telah sampai ke tahap hubungan seks.

Bila saya bersemuka dan bertanya kepadanya, pada mulanya dia menafikan,tetapi setelah dikemukakan bukti dan sebagainya, baru dia mengaku. Saya ingin tahu kenapa dia menjalin hubungan.

Apa kurangnya saya, dia akhirnya berterus terang mengatakan memang tiada apa yang kurang dengan saya, saya menjaga makan minum, membantu kewangan, menguruskan rumahtangga dengan baik tetapi saya hanyalah setakat itu shj tiada rangsanngan lagi bila melihat saya.

Baginya, dia kadangkala ingin bersama wanita yang di lihat cantik,menarik minat lelaki lain dan bila berjalan sama menimbulkan cemburu pada lelaki lain. 

Pearl by ethereal_forest303
Dia dengan berani memberitahu saya bahawa teman wanitanya mempunyai kuku yang cantik, perut yang nipis, bau yang sedap, fashion yang menarik.

Sedangkan saya menurutnya walaupun tidak hodoh tetapi hanyalah wanita yang sangat biasa saja,kuku saya pendek dan kadang2 rosak kerana memasak, rambut pulak kadang2 berbau bila balik kerja kerana bertudung sepanjang hari, Perut saya pula tebal, tidak menarik di rumah bila hanya bert-shirt dan berkain batik.


Hari2 melihat saya dia merasa tiada apa yang dibanggakan tentang saya, bercakap di rumah pula hanyalah tertumpu pasal rumah, anak2.

Tiada topik menarik seperti teman wanitanya yg boleh bercakap pasal politik,carreer, mempunyai taste yang tinggi dan dapat membantu dia mengenali dunia yang baru mengaenai fashion, korporat, jadi dia merasakan seperti lelaki yang berjaya bila bersama wanita tersebut.

Memang saya akur tentang perawakan saya kerana pertama memang saya di lahirkan begini, kedua saya terlalu sibuk untuk membelek diri sendiri, ketiga saya tidak mempunyai cukup wang untuk berbelanja sepenuhnya untuk kecantikan.

Begitulah hati budi lelaki sebenarnya walau bagaimanapun kita menjaga dia tetapi dia masih mementingkan fizikal jauh di sudut hati ingin bersama wanita menarik yang boleh menbuat dia berasa bangga.

Saya telah pun berpisah dengan suami sekarang tetapi sy tidaklah duduk meratap tetapi menghadiri slimming session dan membelanjakan duit separuh untuk kecantikan bukan untk lelaki tetapi untuk kepuasan sendiri, biarlah saya pendek dan sedikit tembam tetapi saya berazam untuk menjaga kebersihan dan kelihatan menarik.

PS (Pendapat Aku) : Penting di sini kita memahami erti perkahwinan. Perkahwinan adalah bukan tempat kita untuk berseronok-seronok dan jangan bertindak zalim dengan perbuatan kita. Perkahwinan adalah sebahagian cara utk kita mencari keredhaan Allah. Dan perkahwinan itu sebahagian dari Iman. Dan perkahwinan juga tempat kita di uji. Maka, bersabarlah dan bertindak dengan bijak dengan penuh hikmah .

"Bagi lelaki yg berfikir utk bertindak spt ini, fikirkanlah, btp besarnya pengorbanan seorg isteri demi sebuah keluarga yg sempurna. Jadikanlah kebaikkan seseorg isteri itu sbg hiasan untuk anda, tetapi jadikanlah keburukkan seseorg isteri itu sbg t'jawab utk anda memperbaikinya....InsyaAllah.......

pasted from facebook by Saya Cinta Suami Saya 
Friday, November 12, 2010 at 11:24pm

Hmm.. tak tahu lah nak komen apa. Seperti yang dinyatakan di atas memang betul, mungkin tak semua lelaki begini, tapi tergugat jugak kn? hehe

Tambahan pula, dalam surat khabar Metro semalam (18/11/2010, Khamis) di muka surat dua;


Mungkin benar, kecantikan itu menjadi kayu ukur pertama, tapi itu bukan lah yg utama. 

“Dikahwini wanita itu (untuk dijadikan isteri) kerana empat perkara iaitu harta kekayaannya,
keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Maka utamakanlah (dalam
pemilihanmu itu) wanita yang kuat beragama, nescaya sejahtera hidupmu” 
(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Luahan tidak puas hati for both stories: 
  • Elok sgt kah rupa si lelaki hingga mengejar yang cantik aje?
  • Mesti melopong, ternganga si ex-suami tengok bini dia dah slim lepas ni! Padan muke!
  • Perkahwinan seharusnya dapat mengawal both husband and wife drpd melakukan maksiat. Theres must be something wrong with the marriage if it fails to do so. Balik pada agama..
  • Kahwin muda tak semestinya hancur rumah tangga. Malah, boleh jadi lebih bahagia.
  • Isteri bukan kuli rumah dan hamba suami.
  • Isteri bukan bahan untuk ditayang-tayang pada rakan2, its anugerah tak ternilai dan amanah.. Tak takut ke tayang2 kang, ade orang tackle??
  • Gula2 berbalut, sepatutnya is preferable than without wrap. Sedangkan semut pon berusaha nak makan gula2 yang berbalut. 
  • Cek, mai nak ingtkan, kecantikan akn pudar.. Pompuan cantik pon nnti muka bkedut jugak! Pahtu, hang nk pi cari lain la? xsedaq da tua bangka la tu!
  • Kalau takde beautiful ladies kat dunia ni, lelaki nak kahwin ngan siapa??

 tak puas hati  >_<


8 comments:

AF said...

emo nmpak.. cam xpuas hati je.. ade kes ker...??

atiey_ika said...

haha.. mane ade kes la AF..
cume mewakili wanita2 yang menjadi mangsa je.. hikhik

AF said...

ok2.. kot nye pown,xyah la nak bazir duit p wat slimming n spa 2.. blanje suami lg bgos..kekekek

atiey_ika said...

haha.. intro je tu..

abdul rasyid..... said...

shout for the right...hahah!! good2

Alfi said...

eit, bkn smua laki nk yg cantik je ea..
ade je yg x kisah kalo bini die yg x brape cntik..
but, generally, mmg almost smua laki kalo bleh nk yg cantik je...
ala, normal la tu...
tp, skali lg, BKN SMUA...
toksah risau la...
ade je..(tp sikit je.. kot.. ehehe..)

atiey_ika said...

rasyid- haha.. thanks 4 da support!

alfi-err.. da ckp kan ats tu, bukan sume.. tp mang rmai cmtu pon kn.. yelah, fitrah manusia yg mang sukekan kecantikan.. ok,fine.. acceptable tp jgn la singkirkan bile kcntikn tu pudar.. OK, not all. =)

Alfi said...

oh, adekatas tu ke...
x perasan plak...
ngeh3....~~ :P