Tuesday, August 31, 2010

Simple! Seek the truth in your heart

Seorang lelaki membuka pintu kedai. Melangkah masuk dan terus duduk di kerusi tinggi itu.
Datang lah seorang pekerja merapati pelanggan tadi.

"Mau potong macam mana?"

"Macam biasa"

ye, tahu.. gmba ni tipu!
Pekerja itu pun mencapai sikat dan gunting. Seterusnya menari -narilah sikat dan gunting di kepala pelanggan tadi. Suasana agak sunyi, maka berbuallah si tukang gunting dengan pelanggannya. Dari satu topik hingga ke topik yang lain sehinggalah menyentuh topik theology atau ketuhanan.

"Saya tak percaya akan kewujudan tuhan" . Jujur.

Si pelanggan kehairanan. "Kenapa?"

"Cuba lihat dunia sekarang. Andai betul tuhan tu wujud, mengapa dibiarkan dunia penuh bencana? Kenapa dibiarkan manusia menderita kelaparan? Kenapa dibiarkan manusia sakit kronik? Kenapa perang di sana sini? Kenapa adanya yang kaya dan miskin? Mana sifat penyayang dan pengasih tuhan? Dan andai benar tuhan tu ada, tentu sekali dia menjaga dunia ini dari segala bencana dan mengamankan peperangan."

Penuh bersemangat si tukang gunting memberikan pendapatnya. Si pelanggan hanya diam. Bukanlah bersutuju tapi, ingin rambutnya siap di-trim. Sambil memikirkan hujah yang sesuai untuk menyatakan pendapatnya yang percaya the god exists.

While looking outside the window, suddenly a man passed by. Maka, timbullah ilham untuk membalas kata2 the barber tadi.

"Saya pula rasa tukang gunting tidak wujud sebenarnya!" said the customer.

The barber amazed. huh??

"Kenapa pula kata begitu? Bukan kah ramai tukang gunting di dunia ini. Malah aku seorang tukang gunting juga dan baru sahaja menggunting rambutmu" Bingung.

Then the customer pointed to something outside the window. Someone actually.


Seorang lelaki dengan pakaian compang camping dan koyak rabak. Berjalan tanpa selipar. Rambutnya, kus mangat! Panjang dan langsung tak terurus!

"See? kalau betul ada tukang gunting kenapa ada lagi orang begitu? Dengan rambut panjang dan kusut masai?"

The barber tak puas hati.

"Tentu lah!  Dia tidak datang kepadaku untuk minta rambutnya dipotong dan dikemaskan."

"Then it goes the same thing with God and all the reasons you've stated just now. Manusia tidak mencari dan tidak datang kepada tuhan untuk meminta bantuan. Malah, melupakan tuhan. Bagaimana tuhan ingin membantu mereka. Ada some of them yang percayakan tuhan tapi mereka tidak datang kepadanya atau beribadah kepadanya. Ada juga yang menyembah tuhan yang salah."

The barber kept silent. Thinking maybe.

******************

First of all, cerita ni dah lama. But for this entry, aku olah siket so penceritaan dia jadi menarik siket err.. ckup menarik tak??. All the english in the story dari aku sendiri. Asal nya, takde pun speaking2 ni.. Saje gatal nak tambah.  ;)

Ok, now kite amek input dari analogi mudah ni. Analogi yang biasa kita dengar tentang kewujudan tuhan ni, yang pasal tak nampak tuhan tapi boleh rasa. Ingat tak? atau pernah tahu tak? Ala, yang bila kita cubit orang tu. Sakit tu kita tak nampak pun. Tapi kita rasa.

Hmm.. but for me it is quite complicated to understand and for logical thinking. So, keluar la story ni. Yang mana in my view, easier to understand and easier to digest in our life.

Nak ulas ke? Boleh la jugak, sebagai muhasabah diri.

Allah tak turunkan ujian saje suke2 macam aku yang saje suke2 nak gi jalan2.. hehe

Allah turunkan tu mesti bersebab. Antara dua je kan? Balasan atau ujian tahap keimanan. Tapi, as human yang pelupa ni, kita leka dan lagho. Kite ikut je perasaan. Tak salah pun nak menangis, tapi jangan mengeluh.

Aku bercakap untuk diri aku sendiri. Sekarang ini aku berada di fasa kejatuhan best plak term nih.. hehe. Banyak benda tak menyebelahi aku, Yelah, sampai bila kita nak hidup 'apa yang nak, dapat' kan?

Basically, balik pada Tuhan. Balik pada Allah. Muhasabah diri. Theres always something behind something. Tentu ada silapnya kat mana2. Tentu ada cacat cela kat mana2.

Tataw nak ulas apa dah. My real intention is just to share the analogy. Hopefully, dapat something from the story.


#cik penaip, kuatkan semangat anda! Jatuh, bangun smula! Hidup ni sekali je! Live it to the fullest!!


2 comments:

Hafizi Azmi said...

cuba tgk ni..
versi kartun plak.. ^^

http://nayzak.deviantart.com/art/The-Barber-And-The-Client-172264372?q=gallery%3ANayzak%2F25702302&qo=6

sukma atiqah said...

comey la!!
hehe.. thanks 4 sharing!