Saturday, October 1, 2011

Talk Ustaz Azhar Idrus | Manusia melimpah ruah!

Assalamualaikum..  =)

Last night was a good night for me. Amazing. Subhanallah. Alhamdulillah. I'm  not sure if there are any words better to describe my feeling and the whole situation.

Maybe lah ini my first time, medengar dan melihat beliau secara live even pada screen je. Tapi kira live recording kan tu? Nak banding dengan tengok kat Youtube.

This talk was organized by Ma'aruf Club of IIUM Gombak. Satu program yang aku dah buat reminder dlm phone a week before.


As stated dalam poster, program start pukul 9.00 malam. Tapi, aku and roommates dah kuar sejak pukul 8 lagi. Kononya, awal la sangat. Tapi bila sampai centre, berteraburan manusia! Kami dah agak lambat sebenarnya. Semua orang nak bertentang mata dengan Ustaz Azhar.

Before keluar bilik tu, dapat mesej yang mengatakan venue ditukar ke Experimental Hall. Aku macam; "Ish biar betul??" Hall tu sangat kecik untuk program yang aku expect satu UIA turun. Ya, aku dah pergi hall tu untuk satu talk program sebelumnya. Ianya memang tak besar mana.

Dah sampai sana barulah tahu, krisis dalaman yang berlaku sehingga menyebabkan venue ditukar di saat akhir.

Kamon lah, dah nak berkawal sangat kan? mane lagi senang? Jaga segerombolan manusia yang berkumpul dalam satu kawasan atau bergerombol-gerombolan manusia yang berterabur di merata-rata???  >.<"

Next, aku hidangkan dengan santapan mata yang menyejukkan hati. Dan aku selitkan beberapa ilmu yang aku dapat semalam. InsyaAllah. Rejoice!

All in all, a great thanks and gratitude to Ma'aruf Club for organizing such such a beneficial majlis ilmu.

Rasulullah pernah bersabda;
"Selamat datang wahai orang yang menuntut ilmu, sesungguhnya para penuntut ilmu itu akan dinaungi oleh sayap-sayap para malaikat yang saling bertindihan satu sama lainnya sampailah ke langit dunia, ini kerana kecintaan mereka kepada orang yang menuntut ilmu"
 (HR Ibnu Majah, Ahmad, Thabrani & Ibnu Hibban)

Dalam experimental hall


cuba cari aku.. .... ada tak? yang tepi tu!  haha.. tipu! aku tak lepas masuk pun!

4 element penting: 
  • Iman
  • Ilmu
  • Amal
  • Ikhlas


Haa, ni kat luar hall tu.. sini lah aku duduk.
Spot me! Siyez, kali ni xtipu.. aku ada dalam ni.. hehe
 Allah ciptakan syurga untuk orang Islam dan neraka untuk bukan Islam. Kenapa orang islam ada jugak masuk neraka?? Sebabnya, Allah nak cuci dulu dosa-dosa dia tu dalam neraka, baru hantar ke syurga. 

Last-last masuk syurga jugak kan?

Takyah lah nak taubat sangat. Yelah, paling kejap pon kene cuci dalam neraka tu dalam 60 000 tahun jerrrr...

Kat luar bangunan

Cantik kan? Aku suka gambar ni..
Sunat lepaskan rambut yang panjang masa solat. Agar rambut kita tu turut sama bersujud. Kerana itulah fungsi sujud- semua anggota bersujud.
Bagi muslimat mungkin akan rasa rimas sedikit. Yelah, dahlah dalam telekung kan? Panas siket. Tapi kejap je.  Tak salah kan. 

Lelaki pon sama. Tak salah pun lelaki nak berambut panjang tapi sekadar bahu tu ok dah. Atau pun sekadar, orang boleh cam yang dia tu lelaki. Jangan sampai orang kata, ingatkan perempuan?! Haa, ni tak boleh dah!

Ini sunnah. Tak salah pun kalau taknak buat. Tapi orang yang mengamalkan sunnah Rasulullah tu tandanya orang tu mencintai baginda. =)

Tahu tak, dorang ni duduk right beside meja ustaz atas pentas. Nampak kan bucu meja tu?


Ustaz Azhar ketika di-interview oleh stesyen TV dari German

Terharuuuu~

Masa basuh kaki ketika berwudhuk, sapulah tumit tu dengan tangan. Jangan sekadar melalukan air je. Rasulullah kata "Celakalah dua tumit itu..." kalau kita main jirus macam tu je.

Its kaki by the way. We never knew whatever on it. Mungkin kotoran yang melekat. So, bila disapu, bersih betul lah kaki tu.





Tahu tak kenapa talk ustaz, orang ramai suka sangat?? Maybe sebab dia lawak and sempoi tapi sebenarnya, kita diberi peluang bertanya tentang apa saja soalan walaupun tiada kaitan dengan tajuk yang diberikan. 


"Keadaan terkawal, roger! Eh roger! Ceramah ni best gile!"

Kepada yang berjaya hadir, moga kehadiran kita bukan sekadar mendengar dan bergelak tawa (mana pernah talk ustaz yang tak gelak kan?), tetapi kita dapat amalkan segala ilmu yang dikaut malam tu. InsyaAllah~


Credit pics to : Maarufclub Uiam (fb)

10 comments:

Unknown said...

saya da dpt spot akak kat mane...hehe

sukma atiqah said...

haha.. tataw la btol ke tak tu kan.. hehe

sukma atiqah said...

*terase beruntung aku memahami dan bertutur dalam loghat terengganu dengan baik*

ngee~ ^_^

amer afizal azmee said...

alhamdulillah, segsls puji hanya kepada ALLAH yang memberi peluang dan ruang kepada manusia untuk berfikir dan terus berfikir tentang kebesaranNYA. segala hidayah dan sinar cahaya itu tidak akan datang tanpa izinNYA. tahniah, untung kamu dapat mendengar sdikit ceramah dari ustaz. yang penting segala yang tersemat di hati, harus di kekalkan. jangan biarkan hati mudah goyah. hati-hati. salam.

sukma atiqah said...

"jgn biarkan hati mudah goyah"

terima kasih atas nasihat.. insyaAllah, akn terus mencari ilmuNya dan diamalkan.. insyaAllah..

Unknown said...

best r tgok keadaan dlm gmbo 2...^_^

syafiqsaser91@yahoo.com said...

Salam, minta izin share content n gmbr ye..

sukma atiqah said...

syafiqsaser - silakan tp kalau boleh backlink kan ye.. tq.

pdaus said...

sepanjang ceramah saya berdiri aje...hahaha....berdiri dengan wartawan german tu.mereka tunggu dari beginning of program

sukma atiqah said...

oh ye? xpe, lenguh pon berbaloi rasenye kan?

owh,wartawan tu mmg ade dari mula ek? xborak2 ke ngn dorang? tny mane dorang dpt info psal talk tu ke..? cemane boleh tertarik nk dtg ke?