Saturday, September 17, 2011

Perihal Chopstick

Assalamualaikum..   =)

Pagi tadi, adik aku begitu bersungguh nak belajar makan guna chopstick. Lucu pulak tengok.. Maybe jelezz kot tengok aku, adik perempuan aku dan mak aku makan guna chopstick.

Generally, orang makan mee guna chopstick, tak pon makan sushi kan. So, ini lah cara nya mak aku nak ajar dia guna chopstick.

Tengok betul-betul dalam mangkuk ada apa. Hehe..



He's lucky enough my mom teaches him. When I was young about his age, aku pun teringin guna chopstick. But that time, my mom was quite busy with her business, so I decided to learn it by myself. Terkial-kial lah aku guna chopstick mak. Kuikuikui..

Then bila dah reti, aku beli chopstick sendiri. Chopstick tu siap ada bekas bersarung lagi. Warna pink gituuu! Sayang nye aku pada chopstick ni, asal nak guna aku basuh sendiri, then lepas guna aku basuh and aku keringkan guna tisu. Pastu letak semula dalam bekas dia bersemadi. Kadang-kadang, bekas tu pun aku bilas sekali.

Sekarang, takde dah bende alah ni. Ke mana dah agaknya dia merantau. Hilang masa pindah rumah. Tapi, takde lah guna chopstick pinky-pinky dah sekarang. Jatuh la standard. Haha.. Chopstick yang ada sekarang, dah naik taraf. Guna besi. Tahan lama siket, takde lah berkulat.

chopstick_at_home_by_mohamadfazli - deviantart

Sedikit info pasal chopstick. Ada beberapa jenis chopstick yang biasa orang gunakan. Kalau kat rumah aku ni, guna jenis Korean chopstick and Japanese ones.

Korang jugak mungkin boleh meluangkan masa baca more infos dekat Mr. Wiki. Sebagai pengetahuan tambahan.

Ok lah, wassalam!  =)

No comments: