Tuesday, November 8, 2011

Cuci kolam pulak~

Assalamualaikum..   =)

Banyaknya sawang, sarang 'labe', habuk sume jnis yg sekufu nye ade kat sini! Ada orang kata, siap anai2 pon ade.. ^^

ingat tak kisah labe (labah-labah) yang menyelamatkan Rasulullah s.a.w ?

Maaf, lama tak update. Now I know the real meaning of -busy-. Seriously, aku busy! Err, kadang-kadang malas. Tambahan pulak, baru-baru ni, laptop aku merajuk. Dia kecik hati dgn aku yang terniat nak tukar baru. Terus tamaw meng-on-kan diri sampai hari ni.

Dellina, jangan merajuk dah taw! I sayang u ok, I gurau je ari tu.. *dellina, my lappy name.

Oh ye, selamat menyambut aidil adha!

Malam aidil adha kan tu kan, waktu paling mustajab doa. Korang doa tak? Masa tu takde hijab pon antara kita, hamba yang hina ni dengan Allah yang Maha Esa. Ingat, kata-kata tu pon doa. How was your words that night?

Ingat tak, aku pernah cerita cemane nak cuci toilet dulu? Hari ni, aku nk cerita pasal mencuci lagi. Cuci kolam ikan rumah wan (nenek) pulak. Kolam ikan tu, besar jugak. And ada air pacut kat tengah-tengah. Banyak jugak ikan dalam tu, lebih 20 jugak lah. Ikan kaloi gergasi (sebab dia besar sangat!) ade dalam 3 ekor, ikan koi jepun, ikan bandaraya, ikan patin (ofkos! org temerloh kaannnn), ikan ape tah warna  kelabu pkai lipstik + eye shadow oren menyala etc.. tapi yang paling banyaknye, ikan koi jepun.

Mula-mula, Ijat (sedare) je masuk kolam, memberus dinding kolam. Aku tengok je. Tapi takkan  lak nak berus kolam tu dengan berus besi periuk tu je kan? Aku pon cari lah berus yang ade batang panjang. Boleh aku tolong dari atas (luar kolam).


Aku tak pakai gloves or pape untuk melindungi tangan. Sebab rasa macam tak perlu, main air dengan ikan je kan.. 

Dah dapat berus, aku try lah berus. Payah sangat, sebab frictional force of the water too high. Aku pun cakap, "Mama, ika nak terjun jugak lah!" Tapi, xdelah aku terjun, sakit jantung pulak ikan2 tu karang kan. Air tak lah dalam pun, paras lutut je.

Ok, kolam ikan ni gunakan system biasa. Dia cycle air yang ade dalam kolam tu and tapis before dipancutkan semula ke dalam kolam. So, kita berus jelah, keledak-keledak air tu sume akan tertapis dengan sendirinya. Cuma, takes time.

Kami biarkan ikan-ikan tersebut bebas berenang dengan suka hatinya. Aku pun, dengan bersungguhnya memberus. Aku kan suke bab berus-berus nih! Haha..

Syoknya aku memberus, aku undur, undur dan tak perasan kolam tu ade permukaan landai untuk ke bahagian lebih dalam sedikit. Dengan bantuan, lumut2 hijau, aku pun tergelincir dan 'SPLASH!!' mereciklah air, terkezutlah ikan-ikan tersebut.. Dan of course, kene gelak dek adik2 yang menonton.

Awal-awal lagi dah lencun. Selama ni, ikan-ikan tu ingat aku, sebab aku selalu bagi dorang makan, lepas ni mesti lagi ingat sebab bau dorang dah melekat kat aku.

All right, memberus kolam sangat lah susah sebab bukan kolam kosong yang kita berus. Kolam tersebut berisi air. Kesabaran dan kegagahan amat diperlukan. Aku berus lantai, so memang kena lagi gagah perkasa lah kan. Punyalah menyental, sampai patah batang berus tu. Huahuahua...

Last2, letak berus kat kaki, and sental guna kaki. That is easier. Memberus tu kan, jangan berus sambil lewa, nanti tak bersih. Orang pun akan cakap, dia buat kerja tak ikhlas nih. Berus tu biar betul-betul sampai hilang lumut hijau kat lantai tu. Yang memang tak boleh hilang tu nak buat cemane kan.. Tapi selagi boleh sental, sental je.

Celah-celah tiles, tu memang payah la nak hilang, berus supaya ketebalan lumut tu berkurang je. Then, 'joint' between the floor and the wall of the pool. Part tu leceh siket tapi kena buat jugak. Rasanya aku buat sebahagian je, yang lain tu Ijat buat. Hehe..

Seterusnya, bergerak ke bahagian tengah. Oh ye, aku tadi bergerak dalam circular direction, clockwise. Sebab ikut right-hand-rule. Ok, merepek!

mereka kegembiraan dapat makanan~

Dekat bahagian tengah tu, ade pasu besar clay-made punya. Situlah menempatkan saluran air pancut. So, bila sebut clay-made, maknanya, permukaan dia kasar. Ala, macam mangkuk korang kita makan mee claypot tu lah. Bila lumut melekat kat situ, dia macam nak duduk situ happily ever after lah.

Memang satu keje nak bersihkan yang tu. Berdasarkan apa yang aku perhatikan, bila lumut tu dah berwarna hijau yang jelas kehijauannya, memang extra hardwork diperlukan untuk membersihkannya. Batu-batu yang menghiasi area tu pun, kalau mampu, amek satu-satu and berus sebijik-sebijik.

Masa aku tengah seronok berdiri menyental batu tu, tetibe air pancut tu terpasang and terus straight kena kepala and muka.. Pastu ayah gelakkan. Ayah yang pasang air pancut tu.. Dah la air yang keluar tu sekali dengan lumut! Eeeeeeeiiiii!

Pastu, tengok la keliling. Kot2 la, ade part yang tercicir ke. Da puas hati, ingat-ingat la nak keluar dari kolam tu.

Nak tunggu air tu circulate kan lambat kan, terasa macam lagi senang kalau ada vacuum air yang biasa cleaner2 guna untuk cuci swimming pool kat hotel2 tu kan. Tapi macam melampau la pulak, kolam ikan je pon. Hahaha..

Seronok taw cuci kolam bertemankan ikan-ikan di sisi! Ikan-ikan tu banyak bergurau. Memanjakan ekornya dekat kaki orang, orang nak letak tangan kat situ jugaklah dia nak lalu, kat mane orang letak berus, kat situlah dia nak berkumpul.. Ingatkan mereka ni takut orang, rupanya siap nak bermanje! I like you lah guys! hehe

Ok lah, sesiapa yg xpernah mencuci kolam ikan tu, boleh lah try nanti! Kolam sini da bersih, cari kolam lain ye..

Ok, selamat bercuti untuk yang masih bercuti~   =)

No comments: