* Luz de Estrella da maju da skrang.. hikhik
Actually, dekat sebulan dah buat benda ni, tapi masih terkapai-kapai menyesuaikan diri.. Sila beri tunjuk ajar =)
Pape je, feel free to ask.. and oh oh, klau ade cadangan, dialu-alu kan utk bersuara. blog ini demokrasi ;)
http://formspring.me/atieyika
Tuesday, July 26, 2011
Monday, July 25, 2011
Letih berendam air mata
Assalamualaikum.. =')
Hmm.. Dah lama aku tak menangis since.. *tuuuuttt* hehe ;)
Hari ni aku menangis lagi. Makin rancak berbanding semalam. Sekarang aku keletihan menangis. Sungguh. Terasa pedih mata. Otot muka pun dah lenguh. Lesu rasanya.
Mungkin aku agak ketinggalan. Tapi at least aku sempat jugak dan menghayatinya dengan penuh empathy.
One Litre of Tears.
It was really, surely 1 litre of tears. Indeed, a litre every episode!
Aku tengok bermula dengan niat untuk mengisi masa yang terlalu lapang ni. Kebetulan adik beli CD tu sebab tak puas tengok online katanya. Aku pun tumpang sekaki.
Bila air mata mula bergenang, aku lawan. Air mata tak jadi keluar. Untuk 3 episod pertama je lah. Lepas tu tak boleh tahan dah.
Bila tengok true story macam tu, aku terpanggil untuk menjadi lebih empathy dengan cuba membayangkan aku di tempat Aya-chan. Ye, aku betul-betul lakukan.
Aku dapat memuhasabah diri aku sepanjang tengok cerita tu.
Masa tu lah terfikir, aku belum cukup baik untuk semua orang. Mampu ke aku berjasa pada semua orang? Bolehkah aku begitu redha dengan qada' dan qadar Allah? Mampukah aku untuk tidak mempersoalkan kenapa aku yang dipilihNya untuk lalui ujian tersebut?
Dan yang paling utama.. Bersyukurkah aku with the ability to run, to write, to talk and to walk properly as I could now???
Honestly, aku pernah merasa ketakutan yang sering Aya-chan ungkapkan dalam cerita tu. Takut tak dapat berjalan lagi. Takut pabila berdiri tapi terpaksa berpaut pada dinding malah semakin takut bila terasa seolah-olah kaki tiada pada badan..
Semakin takut lagi saat duduk atas kerusi roda.
Alhamdulillah, cepat dikesan dan aku sempat diselamatkan. Tak perlu rasanya aku sebut nama penyakit yang sampai sekarang melekat dalam kepala aku sejak pertama kali doktor beritahu. Tapi bukan penyakit yang sama lah.
Seriously, setiap detail suasana hospital masa aku pergi tu, masih dalam ingatan. Aku mula takut bila doktor tunjukkan kesan penyakit tu yang telah berlaku pada seorang budak lelaki berbaju kuning yang juga berada atas wheelchair. Keadaannya menyedihkan. Aku tamaw describe tapi sungguh aku ketakutan masa tu.
I was admitted for a week into a single room ward. I missed my class trip. Setiap hari doktor masuk 2,3 kali sehari. Kadang-kadang bersama 2,3 orang doktor lain which caused me to freak out so much! Setiap hari jugak tangan kena cucuk ambil darah sampai bengkak2..
Keadaan Aya-chan dalam cerita tu betul-betul mengembalikan ingatan dan perasaan aku ketika itu.
Kini, terasa sangat bersyukur Allah masih beri peluang pada aku untuk hidup normally.
Kelebihannya bila kita tahu ada penyakit, kita akan lebih menghargai setiap satu yang berada di seliling kita. Lebih bersyukur. Lebih tabah. Masa yang ada jugak kita akan cuba isi dengan sebanyak-banyak ibadah sebab kita tahu mati tu dah dekat sangat.
Walaupun kita tahu mati tu bila-bila saja, tak kira orang sakit atau tidak.
Itu kelebihan mereka yang diuji Allah dengan sakit.
Sedangkan kita yang sihat, kita susah sekali kan nak menghargai apa yang kita ada? Susah sekali kita nak bersyukur.. Susah sekali nak bersangka baik dengan orang.. Susah sekali nak berbakti..
Terfikir jugak, andai berlaku dalam keluarga aku, mampukah aku membantu sehabis daya? Mampukah aku berikan semangat yang diperlukan?
Aku tak menyesal tengok cerita ni. Mungkin akan ulang menontonnya lagi dan lagi. Kerana ianya dapat menginsafkan aku. Dapat buat aku bersyukur.
Alhamdulillah, terima kasih Allah!
* mula-mula duduk ats wheelchair, excited jugak.. tapi bila sedar balik, aku duduk ats bende alah tu sebab aku tak boleh jalan, sebab aku tak rasa kaki aku, terus rasa takut je yang menyerbu diri..
Hmm.. Dah lama aku tak menangis since.. *tuuuuttt* hehe ;)
Hari ni aku menangis lagi. Makin rancak berbanding semalam. Sekarang aku keletihan menangis. Sungguh. Terasa pedih mata. Otot muka pun dah lenguh. Lesu rasanya.
Mungkin aku agak ketinggalan. Tapi at least aku sempat jugak dan menghayatinya dengan penuh empathy.
One Litre of Tears.
![]() |
Aku tengok bermula dengan niat untuk mengisi masa yang terlalu lapang ni. Kebetulan adik beli CD tu sebab tak puas tengok online katanya. Aku pun tumpang sekaki.
Bila air mata mula bergenang, aku lawan. Air mata tak jadi keluar. Untuk 3 episod pertama je lah. Lepas tu tak boleh tahan dah.
Bila tengok true story macam tu, aku terpanggil untuk menjadi lebih empathy dengan cuba membayangkan aku di tempat Aya-chan. Ye, aku betul-betul lakukan.
Aku dapat memuhasabah diri aku sepanjang tengok cerita tu.
Masa tu lah terfikir, aku belum cukup baik untuk semua orang. Mampu ke aku berjasa pada semua orang? Bolehkah aku begitu redha dengan qada' dan qadar Allah? Mampukah aku untuk tidak mempersoalkan kenapa aku yang dipilihNya untuk lalui ujian tersebut?
Dan yang paling utama.. Bersyukurkah aku with the ability to run, to write, to talk and to walk properly as I could now???
Honestly, aku pernah merasa ketakutan yang sering Aya-chan ungkapkan dalam cerita tu. Takut tak dapat berjalan lagi. Takut pabila berdiri tapi terpaksa berpaut pada dinding malah semakin takut bila terasa seolah-olah kaki tiada pada badan..
Semakin takut lagi saat duduk atas kerusi roda.
Alhamdulillah, cepat dikesan dan aku sempat diselamatkan. Tak perlu rasanya aku sebut nama penyakit yang sampai sekarang melekat dalam kepala aku sejak pertama kali doktor beritahu. Tapi bukan penyakit yang sama lah.
Seriously, setiap detail suasana hospital masa aku pergi tu, masih dalam ingatan. Aku mula takut bila doktor tunjukkan kesan penyakit tu yang telah berlaku pada seorang budak lelaki berbaju kuning yang juga berada atas wheelchair. Keadaannya menyedihkan. Aku tamaw describe tapi sungguh aku ketakutan masa tu.
I was admitted for a week into a single room ward. I missed my class trip. Setiap hari doktor masuk 2,3 kali sehari. Kadang-kadang bersama 2,3 orang doktor lain which caused me to freak out so much! Setiap hari jugak tangan kena cucuk ambil darah sampai bengkak2..
Keadaan Aya-chan dalam cerita tu betul-betul mengembalikan ingatan dan perasaan aku ketika itu.
Kini, terasa sangat bersyukur Allah masih beri peluang pada aku untuk hidup normally.
Kelebihannya bila kita tahu ada penyakit, kita akan lebih menghargai setiap satu yang berada di seliling kita. Lebih bersyukur. Lebih tabah. Masa yang ada jugak kita akan cuba isi dengan sebanyak-banyak ibadah sebab kita tahu mati tu dah dekat sangat.
Walaupun kita tahu mati tu bila-bila saja, tak kira orang sakit atau tidak.
Itu kelebihan mereka yang diuji Allah dengan sakit.
Sedangkan kita yang sihat, kita susah sekali kan nak menghargai apa yang kita ada? Susah sekali kita nak bersyukur.. Susah sekali nak bersangka baik dengan orang.. Susah sekali nak berbakti..
Terfikir jugak, andai berlaku dalam keluarga aku, mampukah aku membantu sehabis daya? Mampukah aku berikan semangat yang diperlukan?
Aku tak menyesal tengok cerita ni. Mungkin akan ulang menontonnya lagi dan lagi. Kerana ianya dapat menginsafkan aku. Dapat buat aku bersyukur.
Alhamdulillah, terima kasih Allah!
Sunday, July 24, 2011
Korang dah cukup berjalan ???
Assalamualaikum =)
Hari tu aku baca satu artikel dari iluvislam.com yg di-like oleh seorang rakan melalui facebook.. Di sini.
Aku tertarik nak cakap pasal point pertama tu. Tentang berjalan.
Aku seorang pejalan tegar taw! Pelik pulak bunyinya.. Aku suka berjalan. Sebab tu bila dicadangkan dalam artikel tu untuk window shopping, aku sangat-sangat setuju. Hehe..
Oh ye, tahu tak kenapa ianya digelar window shopping?
Kerana.....
Window shopping ni bukanlah sebenarnya kita membeli-belah, tetapi hanya melihat-lihat. Secara bahasa, kita melihat melalui tingkap kan? That's why window. Tak boleh letak door sebab, door adalah tempat kita masuk, kalau masuk tu bunyinya macam confirm nak membeli.
OK, pasal window and door tu aku reka je. Tapi macam make sense kan?? ^_^
Window shopping adalah antara hobi aku, kalau nak tahu lah. Ia tidak membazirkan duit malah baik untuk kesihatan. Kalau korang rasa korang kurang bersenam, banyakkanlah window shopping.. I mean, berjalan.
All right, takde apa nak update sebenarnya. Daa~
* beberapa kawan aku dah give up berjalan dgn aku, dorang cakap letih. Haha.. adik aku pun letih berjalan dgn aku, dia pulak kata aku pandai menyelit, sekelip mata je dah hilang.. Hahaha.. I love to walk!
.
Hari tu aku baca satu artikel dari iluvislam.com yg di-like oleh seorang rakan melalui facebook.. Di sini.
Aku tertarik nak cakap pasal point pertama tu. Tentang berjalan.
Aku seorang pejalan tegar taw! Pelik pulak bunyinya.. Aku suka berjalan. Sebab tu bila dicadangkan dalam artikel tu untuk window shopping, aku sangat-sangat setuju. Hehe..
Oh ye, tahu tak kenapa ianya digelar window shopping?
Kerana.....
Window shopping ni bukanlah sebenarnya kita membeli-belah, tetapi hanya melihat-lihat. Secara bahasa, kita melihat melalui tingkap kan? That's why window. Tak boleh letak door sebab, door adalah tempat kita masuk, kalau masuk tu bunyinya macam confirm nak membeli.
![]() |
| [source] |
OK, pasal window and door tu aku reka je. Tapi macam make sense kan?? ^_^
Window shopping adalah antara hobi aku, kalau nak tahu lah. Ia tidak membazirkan duit malah baik untuk kesihatan. Kalau korang rasa korang kurang bersenam, banyakkanlah window shopping.. I mean, berjalan.
All right, takde apa nak update sebenarnya. Daa~
* beberapa kawan aku dah give up berjalan dgn aku, dorang cakap letih. Haha.. adik aku pun letih berjalan dgn aku, dia pulak kata aku pandai menyelit, sekelip mata je dah hilang.. Hahaha.. I love to walk!
.
Thursday, July 21, 2011
Anda percaya dengan media kita??
Assalamualaikum.. =)
Apa yang sebenarnye mempengaruhi perbezaan pemikiran antara manusia?
Of course ilmunya. Serta cara penerimaan dan pemahaman yang berbeza kerana setiap manusia itu berbeza cara berfikir dia.
Aku nak ambil contoh yang lebih specific, politik. Memandangkan pergolakan politik sedang hebat berlaku di negara kita sekarang, so rasanya isu ini lebih dekat dengan hati (???)
First of all, masing-masing ada pegangan politik masing-masing. Ya, rata-ratanya memang orang ambil tahu tentang keadaan politik, dan decided which one they should believe and hold to.
Pengaruh ini datang dari pelbagai sumber. Antaranya salah silah keluarga dan juga apa saja berita yang diwar-warkan melaui media seperti akhbar, TV, radio dan internet.
Pada pandangan aku berserta dengan beberapa bahan bacaan, aku percaya, pengaruh media terhadap peoples opinion adalah the most influential and the strongest.
Persoalannya di sini, adakah media kita telus dan adil?
Oh tidak, aku tak tuju pada mana-mana bahan media tapi rasanya semua orang sedia maklum tentang hal ni. Agak jelas betul tak?
Bayangkan anda seorang berfikiran neutral dan baca mana-mana akhbar tempatan. Yang anda akan baca hanyalah sebelah pihak saja yang paling betul dan paling baik. Manakala pihak satu lagi, serba serbi tak betul dan langsung tiada yang baiknya. Will you believe something exists without any good or dark side?
Sedangkan aku percaya setiap sesuatu tu ada baik dan buruknya masing-masing.
Media bias memang perkara biasa kat dunia ni. Kat negara lain pun berlaku jugak. Bahkan beberapa research telah dijalankan untuk mengkaji sebab-sebab berlakunya media bias.
Media bias ini dilaporkan paling hebat berlaku apabila menjelangnya pilihan raya. Tak kira benua mana, sama je semua. Contoh , even in America. HERE
Sepatutnya, media menjadi platform kepada pembaca unutk menilai yang betul dan yang salah. Dalam istilah mudahnya, adil. Nyatakan saja baik dan buruk kesemua pihak secara adil dan professional.
Sebagai student, kadang-kadang bila tengok ketidak-adilan yang jelas, terfikir taw, macam ni ke orang pro buat kerja? Macam ni ke orang korporat, VIP mengeluarkan kata2??
Kami student pun berpolitik. Even memilih ketua kelas untuk budak darjah 1 pun, politik juga kan? Cuma bezanya, xde lah nak menanam tebu di pinggir bibir ke tampal muke merata sampai ke pintu toilet or whatever yang sewaktu dengannya.
Kadang-kadang bila aku baca paper, terdetik di hati, "syok sendiri ke apa??" ops, no offense!
Susah jugak nak cari sebab-sebab kenapa media bias happens. Sangat susah. Dalam Wikipedia, ada menyatakan antara faktornya adalah kerana sikap editor / owner of the media tu sendiri yang memihak kepada pihak tertentu.
Bahan bacaan tambahan untuk influences of media bias. HERE tapi ini mungkin kurang tepat dengan situasi Malaysia.
Aku sangat tegaskan di sini, mainstream media (especially) should be more neutral. pH 7.0000.
So, sekarang (dari dulu actually), dah jelas media berat sebelah. Kalau nak yg pure dan betul2 adil, semuanya datang dari kewarasan akal rakyat (kite lah tu) yang membaca, melihat dan mendengar.
Tapi, most Malaysians sekarang memang tak percaya pada mainstream media. Sini BUKTI.
Caranya, jangan bergantung pada satu newspaper semata-mata. Tak salah baca banyak2. Then, judge lah sendiri. Kita ni kan hebat dalam bab2 menghakimi sesuatu. Tapi cara ni betul sebab kita dah ada sumber lain.
Nah, pilih paper mana korang nak beli.. Pelbagai bahasa and bentuk available! HERE
Aah ek, tak ingat pulak. Kau tak keluar rumah 24jam kan? Cemane nak beli paper kat mamak tepi jalan tu kan??
Ok then, lagi senang! Ada beberapa akhbar online yang independent. Ini adalah cadangan peribadi aku je. I read these (although not everyday).
Tapi mainstream media pon sekarang ni semua dah ada e-paper kan? So, dunia betul-betul di hujung jari!
Akhbar online ni kan lagi best taw, sbb boleh komen and boleh baca komen orang. Ianya satu unsur yang semakin menambah kewarasan kita untuk menilai.
Mungkin juga anda nak gunakan cara-cara menilai yang Encik Wiki bagi ni. Kalau rajin lerr..
Semua link yang aku sediakan, semua aku baca walaupun ada skip satu dua line. Tapi, the report done by CIJMalaysia is the best one.
Now you know ; the more you read, the more you know!
* aku lagi prefer newspaper yg banyak cite pasal accident ke, religious matters, social news or even pasal sjadah bdiri ke, batu permata kluar ikut jari ke instead of politicals sbb dah tahu kebenarannya diragui..
Apa yang sebenarnye mempengaruhi perbezaan pemikiran antara manusia?
Of course ilmunya. Serta cara penerimaan dan pemahaman yang berbeza kerana setiap manusia itu berbeza cara berfikir dia.
Aku nak ambil contoh yang lebih specific, politik. Memandangkan pergolakan politik sedang hebat berlaku di negara kita sekarang, so rasanya isu ini lebih dekat dengan hati (???)
![]() |
| This shouldn't happen.. pic Google |
Pengaruh ini datang dari pelbagai sumber. Antaranya salah silah keluarga dan juga apa saja berita yang diwar-warkan melaui media seperti akhbar, TV, radio dan internet.
![]() |
| source |
Persoalannya di sini, adakah media kita telus dan adil?
Oh tidak, aku tak tuju pada mana-mana bahan media tapi rasanya semua orang sedia maklum tentang hal ni. Agak jelas betul tak?
Bayangkan anda seorang berfikiran neutral dan baca mana-mana akhbar tempatan. Yang anda akan baca hanyalah sebelah pihak saja yang paling betul dan paling baik. Manakala pihak satu lagi, serba serbi tak betul dan langsung tiada yang baiknya. Will you believe something exists without any good or dark side?
Sedangkan aku percaya setiap sesuatu tu ada baik dan buruknya masing-masing.
Media bias memang perkara biasa kat dunia ni. Kat negara lain pun berlaku jugak. Bahkan beberapa research telah dijalankan untuk mengkaji sebab-sebab berlakunya media bias.
Media bias ini dilaporkan paling hebat berlaku apabila menjelangnya pilihan raya. Tak kira benua mana, sama je semua. Contoh , even in America. HERE
Sepatutnya, media menjadi platform kepada pembaca unutk menilai yang betul dan yang salah. Dalam istilah mudahnya, adil. Nyatakan saja baik dan buruk kesemua pihak secara adil dan professional.
Sebagai student, kadang-kadang bila tengok ketidak-adilan yang jelas, terfikir taw, macam ni ke orang pro buat kerja? Macam ni ke orang korporat, VIP mengeluarkan kata2??
Kami student pun berpolitik. Even memilih ketua kelas untuk budak darjah 1 pun, politik juga kan? Cuma bezanya, xde lah nak menanam tebu di pinggir bibir ke tampal muke merata sampai ke pintu toilet or whatever yang sewaktu dengannya.
Kadang-kadang bila aku baca paper, terdetik di hati, "syok sendiri ke apa??" ops, no offense!
![]() |
| source | Google |
Susah jugak nak cari sebab-sebab kenapa media bias happens. Sangat susah. Dalam Wikipedia, ada menyatakan antara faktornya adalah kerana sikap editor / owner of the media tu sendiri yang memihak kepada pihak tertentu.
Bahan bacaan tambahan untuk influences of media bias. HERE tapi ini mungkin kurang tepat dengan situasi Malaysia.
Aku sangat tegaskan di sini, mainstream media (especially) should be more neutral. pH 7.0000.
So, sekarang (dari dulu actually), dah jelas media berat sebelah. Kalau nak yg pure dan betul2 adil, semuanya datang dari kewarasan akal rakyat (kite lah tu) yang membaca, melihat dan mendengar.
Tapi, most Malaysians sekarang memang tak percaya pada mainstream media. Sini BUKTI.
Caranya, jangan bergantung pada satu newspaper semata-mata. Tak salah baca banyak2. Then, judge lah sendiri. Kita ni kan hebat dalam bab2 menghakimi sesuatu. Tapi cara ni betul sebab kita dah ada sumber lain.
Nah, pilih paper mana korang nak beli.. Pelbagai bahasa and bentuk available! HERE
"Helllloooo, Sukma! Apa kellas baca surat khabar?? Online sudaaah!"
Aah ek, tak ingat pulak. Kau tak keluar rumah 24jam kan? Cemane nak beli paper kat mamak tepi jalan tu kan??
"Tak yah keluar duit.. Hehe"
Ok then, lagi senang! Ada beberapa akhbar online yang independent. Ini adalah cadangan peribadi aku je. I read these (although not everyday).
- Malaysiakini
- Bernama
- The Malaysian Insider
Tapi mainstream media pon sekarang ni semua dah ada e-paper kan? So, dunia betul-betul di hujung jari!
Akhbar online ni kan lagi best taw, sbb boleh komen and boleh baca komen orang. Ianya satu unsur yang semakin menambah kewarasan kita untuk menilai.
Mungkin juga anda nak gunakan cara-cara menilai yang Encik Wiki bagi ni. Kalau rajin lerr..
This link will direct you to a pdf document. Kalau korang free and rajin. Cuba baca. Sesuatu yang public should be aware of this unfairness. This is where I spent more time to read and understand. Kalau malas baca, tengok graphing yang disediakan pon dah cukup.
Semua link yang aku sediakan, semua aku baca walaupun ada skip satu dua line. Tapi, the report done by CIJMalaysia is the best one.
Now you know ; the more you read, the more you know!
* aku lagi prefer newspaper yg banyak cite pasal accident ke, religious matters, social news or even pasal sjadah bdiri ke, batu permata kluar ikut jari ke instead of politicals sbb dah tahu kebenarannya diragui..
Wednesday, July 20, 2011
Tuesday, July 19, 2011
Turun sujud macam mana??
Assalamualaikum.. =)
Aku tak plan pun nak buat sebarang update hari ni sebab masih pening-pening lalat dengan research utk satu entri yang insyaAllah akan menyusul selepas WW minggu ini.
Tapi aku ada persoalan penting utk diajukan kepada semua yang sudi berkongsi ilmu akhirat ini.
Macam ni cerita dia. Aku ada baca dua buah buku dari dua buah terbitan yang berbeza (penulis juga berbeza) untuk dibandingkan isinya under one same topic.
Buku A kata, lutut dulu. Buku B kata tangan dulu berdasarkan hadis tidak menyerupai unta. Tapi buku A tu sangat dikenali dan penulisnya, glamour la jugak.
So, kekeliruan telah berlaku sekarang.
Harap ada yang sudi berkongsi sebarang ilmu dan fakta yang sohih. Terima kasih =)
* kedua-dua penerbit tu bole la nak kate terkenal. Kalau sebut nama, orang tahulah itu adalah penerbit buku.
Aku tak plan pun nak buat sebarang update hari ni sebab masih pening-pening lalat dengan research utk satu entri yang insyaAllah akan menyusul selepas WW minggu ini.
Tapi aku ada persoalan penting utk diajukan kepada semua yang sudi berkongsi ilmu akhirat ini.
Macam ni cerita dia. Aku ada baca dua buah buku dari dua buah terbitan yang berbeza (penulis juga berbeza) untuk dibandingkan isinya under one same topic.
Cara-cara bersujud dalam solat. Sama ada kita perlu turunkan lutut diikuti tangan atau tangan dulu diikuti lutut.
Buku A kata, lutut dulu. Buku B kata tangan dulu berdasarkan hadis tidak menyerupai unta. Tapi buku A tu sangat dikenali dan penulisnya, glamour la jugak.
So, kekeliruan telah berlaku sekarang.
Harap ada yang sudi berkongsi sebarang ilmu dan fakta yang sohih. Terima kasih =)
* kedua-dua penerbit tu bole la nak kate terkenal. Kalau sebut nama, orang tahulah itu adalah penerbit buku.
Monday, July 18, 2011
Hati-hati pilih fesyen taw...
Assalamualaikum =)
Tadi kan aku ronda-ronda dunia tanpa sempadan ni.. Bukan buat apa, saja meng-update diri tentang fashion muslimah terkini. Well, walaupun aku bukanlah Miss Fashionista tapi aku suka tengok variuos styles of hijab..
Yang mana aku rasa macam berkenan, aku capailah pashmina, ngadap cermin and ikut tutorial cara-cara pakai.. Amatlah menunjukkan betapa aku tiada kerja duduk di rumah seharian sendirian. Huhu..
So far, aku bergaya depan cermin dalam rumah jelah. Kadang-kadang ayah balik, ayah tanya ; "Kenapa ni dengan bertudung sakan???" Hahahaha.. Hanya sengih je mampu aku berikan.
Tapi in my condition right now, agak perlu bertudung dalam rumah, sebab kat luar tu sangat ramai orang lelaki lalu lalang, sedang siapkan kerja-kerja pembinaan renovation rumah bahagian belakang. So, relevan jugaklah aku bertudung dalam rumah. Hehehe
Hey, aku bukan nak bercerita tentang ni sebenarnya. Macam ni, tadi kan google dan terus menggoogle sehingga aku bertemu tentang satu hijab style ni.
Selepas itu aku pun meng-wikipedia dan jumpalah fakta ini.
Selain tidak cukup syarat (tidak menutupi dada) sebagai pakaian muslimah, ada makna lain di sebaliknya.
Nama fesyen ini ialah Tichel. Ianya wajib dipakai oleh perempuan Yahudi yang sudah berkahwin. Mereka percaya bahawa setelah berkahwin, rambut mereka hanya boleh ditayang dan didedah kepada suami sahaja. Sebagai satu penghormatan untuk suami.
Tichel ni ada banyak cara simpulannya yang mana aku perhatikan banyak jugak dipakai di Malaysia oleh muslimah sebagai fesyen terkini.
Aku bukanlah nak menjatuhkan hukuman ke atas pemakaian tichel ni secara sesuka hati tapi berdasarkan perintah menutup aurat dengan melabuhkan hijab menutupi paras dada yang terang-terangan dalam Quran, rasanya dah jelas tentang pemakaiannya.
Tambah pula, tentu sekali semua orang tahu, kalau sesuatu kaum tu meniru kaum lain, maka si peniru adalah sebahagian dari kaum itu. Aku tak nak berleter panjang tentang isu ini sebab terlalu panjang kalau nak hurai secara detail.
Tambah tambah pula, antara syarat pemakaian seorang Islam adalah tidak menyerupai pakaian keagamaan lain. Aku tak sure boleh ke ini dikategorikan sebagai pemakaian keagamaan? Yang pasti, timbul was-was dalam hati. Dan kalau was-was (syubhah) better, avoid from it.
Sekadar berkogsi..
Sebarang perkongsian dipersilakan melalui komen di bawah. =)
Tadi kan aku ronda-ronda dunia tanpa sempadan ni.. Bukan buat apa, saja meng-update diri tentang fashion muslimah terkini. Well, walaupun aku bukanlah Miss Fashionista tapi aku suka tengok variuos styles of hijab..
Yang mana aku rasa macam berkenan, aku capailah pashmina, ngadap cermin and ikut tutorial cara-cara pakai.. Amatlah menunjukkan betapa aku tiada kerja duduk di rumah seharian sendirian. Huhu..
So far, aku bergaya depan cermin dalam rumah jelah. Kadang-kadang ayah balik, ayah tanya ; "Kenapa ni dengan bertudung sakan???" Hahahaha.. Hanya sengih je mampu aku berikan.
Tapi in my condition right now, agak perlu bertudung dalam rumah, sebab kat luar tu sangat ramai orang lelaki lalu lalang, sedang siapkan kerja-kerja pembinaan renovation rumah bahagian belakang. So, relevan jugaklah aku bertudung dalam rumah. Hehehe
Hey, aku bukan nak bercerita tentang ni sebenarnya. Macam ni, tadi kan google dan terus menggoogle sehingga aku bertemu tentang satu hijab style ni.
Selepas itu aku pun meng-wikipedia dan jumpalah fakta ini.
Selain tidak cukup syarat (tidak menutupi dada) sebagai pakaian muslimah, ada makna lain di sebaliknya.
Nama fesyen ini ialah Tichel. Ianya wajib dipakai oleh perempuan Yahudi yang sudah berkahwin. Mereka percaya bahawa setelah berkahwin, rambut mereka hanya boleh ditayang dan didedah kepada suami sahaja. Sebagai satu penghormatan untuk suami.
Tichel ni ada banyak cara simpulannya yang mana aku perhatikan banyak jugak dipakai di Malaysia oleh muslimah sebagai fesyen terkini.
Aku bukanlah nak menjatuhkan hukuman ke atas pemakaian tichel ni secara sesuka hati tapi berdasarkan perintah menutup aurat dengan melabuhkan hijab menutupi paras dada yang terang-terangan dalam Quran, rasanya dah jelas tentang pemakaiannya.
Tambah pula, tentu sekali semua orang tahu, kalau sesuatu kaum tu meniru kaum lain, maka si peniru adalah sebahagian dari kaum itu. Aku tak nak berleter panjang tentang isu ini sebab terlalu panjang kalau nak hurai secara detail.
Tambah tambah pula, antara syarat pemakaian seorang Islam adalah tidak menyerupai pakaian keagamaan lain. Aku tak sure boleh ke ini dikategorikan sebagai pemakaian keagamaan? Yang pasti, timbul was-was dalam hati. Dan kalau was-was (syubhah) better, avoid from it.
Sekadar berkogsi..
Dear beloved muslimah, kita ni cantik tahu tak? Cantik dalam pakaian sederhana dan lebih cantik dengan pakaian takwa. =)
Sebarang perkongsian dipersilakan melalui komen di bawah. =)
Subscribe to:
Posts (Atom)








